In je Google Classroom kun je ook vanuit je lesgroep een Vergadering/Meeting/Videosessie (of hoe je het ook noemen wilt) starten. Dat doe je heel eenvoudig door naar het startscherm van je lesgroep te gaan (Optie - Updates).
Klik bij de knop Meet op ‘Deelnemen’.
Als het de eerste keer is dat je Meet start krijg je de volgende melding.
En ook nog twee pop-up schermpjes waarin op Toestaan moet klikken.
Er wordt een nieuw scherm gestart en klik daar weer op ‘Nu deelnemen’.
Jij bent nu degene die het start dus je klikt op ‘Nu deelnemen’.
Als er al leerlingen waren die de meet-sessie hadden gestart dan komen die nu in beeld, of als ze nog moeten inloggen dan verschijnen ze langzamerhand en krijg je onderin een melding.
Leerlingen zien in hun classroom hetzelfde. Ook de knop Meet met de optie Deelnemen.
Als zij daar al op klikken terwijl de vergadering niet is gestart zien ze het volgende:
Voordeel van deze manier?
Meet in een Classroom is gekoppeld aan die bewuste Classroom, dus die link blijft deze voor de groep elke keer gelijk.
De leerkracht start de vergadering en de leerling klikt op de link in hun Classroom omgeving en kan direct deelnemen. Als ze één keer weten hoe het werkt is dat heel simpel.
Onderin heb je opties die je tijdens de meet-sessie kunt gebruiken.
Moet je maar eens wat mee stoeien, het meeste wijst zich vanzelf.
Je kunt evt. ook nog anderen toevoegen die geen lid zijn van deze classroom. Maar als je standaard een meet-sessie start moet je wel bedenken dat leerlingen van die classroom dus die sessie ook kunnen starten.
Wil je ook buitenstaanders aan deze sessie toevoegen dan moet je wel wat doen.
Je moet dan de url van deze sessie doorgeven, zo’n url begint altijd methttps://meet.google.com en daarachter staat dan een code van die sessie.
Voor deze classroom is dat dus https://meet.google.com/znr-gfwf-cij
Die code zie je trouwen ook linksonder in je scherm staan, dus kun je eventueel ook telefonisch doorgeven.
Anders klik je rechtsonder op het rondje met de i.
Er verschijnt een venster met de info van de vergadering en een knop om de informatie te kopiëren.
Als leerkracht heb je dan rechtsonder nog wat opties.
Klik op het poppetje.
Je krijgt dan meer opties in beeld.
Klik op Opties voor Host
Je krijg dan het volgende, pas aan wat je nodig vindt.
Als je op ‘Alle hostinstellingen bekijken’ klikt krijg je nog veel meer opties te zien.
Hier staat Chat dus uit voor de deelnemers (kan wel handig zijn tijdens een les).
Via de onderste optie ‘Alle host instellingen weergeven’ kun je het nog verder instellen.
Als je de bovenste bijv. uit zet heb je zelf nog meer controle over wie er deelneemt.
Misschien handig als je via de lesgroep toch maar met een paar leerlingen (of zelfs een enkele leerling) wilt communiceren.
Als je in dat scherm naar beneden scrollt zie je de instellingen voor Toegang tot de vergadering.
Standaard staat dat uit - en dat is normaal gesproken goed.
Voor leerlingen is het veel eenvoudiger. Als jij een vergadering hebt gestart kunnen de leerlingen als ze zijn ingelogd met hun chrome account (op hun chromebook of op een gewone computer) naar hun Google Classroom gaan
Leerlingen klikken dan via het blokje Meet op de knop Deelnemen.
Vervolgens nog op ‘Nu deelnemen’ en ze zitten in de sessie.
Of in de wachtkamer.
Ga dan naar: https://meet.google.com/
Ben je niet ingelogd dan zie je zoiets als dit.
Als jij een vergadering wilt starten klik je op de eerste knop, wil je deelnemen dan vul je bij de tweede de code in die je hebt ontvangen.
Wil je een vergadering starten dan moet je inloggen met Google Workspace account (= school) of een privé account
Vervolgens krijg je zoiets en kun je anderen uitnodigen en de gegevens doorgeven.